Scoala De Vara
Scoala De Vara

Educaţia în vacanţa de vară

A sosit vara şi odată cu ea a venit vacanţa. Dacă până acum activităţile copilului dumneavoastră erau diversificate de tot ceea ce reprezenta „a merge la şcoală”, acum, care este programul lui zilnic?

Cele aproximativ 100 de zile de vacanţă de vară ar trebui fructificate din cât mai multe puncte de vedere, în limita timpului nostru disponibil, precum şi a altor resurse (idei, bani, disponibilitate afectivă, etc.).

Atunci când vorbim despre educaţie, primele idei care ne apar sunt cele legate de temele de vacanţă pe care majoritatea şcolarilor le au de rezolvat sau, în general, despre dezvoltarea competenţelor, aşa cum ne-am obişnuit conform programelor şcolare.

Este adevărat că a avea teme de vacanţă reprezintă o necesitate din punct de vedere al consolidării cunoştinţelor acumultate în anul şcolar anterior, precum şi de pregătire a terenului pentru a sedimenta altele noi, dar aceste obiective nu ar trebui să fie singurele pe lista priorităţilor atunci când vorbim despre educaţie.

A dezvolta competenţe înseamnă a dezvolta în echilibru şi în mod complementar atât nivelul cunoştinţelor, dar si pe cel al atitudinilor şi al abilităţilor într-un domeniu sau tematică dată. De exemplu, dacă una dintre cărţile de citit a fost „Max cel Curajos” (Ed Vere), copilul a câştigat: (1) cunoştinţe oferite de firul narativ al poveştii, (2) aptitudini de citire şi de înţelgere a mesajului ascuns al cărţii, precum şi (3) atitudini – acestea din urmă fiind cele mai preţioase deoarece pot da naştere unor noi comportamente – cum ar fi: şi eu pot fi ilustrator sau scriitor de succes, şi eu pot să citesc o carte întreagă, etc..

Revenind în tăramul formalului şi a non-formalului, eduaţia pe timpul verii ar mai putea însemna: cursuri de dezvoltare a diferitelor aptitudini (şah, dans, pictură, etc.), programe speciale de dezvoltare cognitivă ale unei instituţii (cursuri de limba chineză, cursuri de fizică cuantică, etc.).

Dar, depăşind aria lui „am multe teme de făcut vara asta”, educaţia înseamnă joacă.

Joaca, cu toate valenţele sale pozitive (constructivă, antrenantă, cooperantă, corect-competiţională, eliberatoare, dezvoltatoare de inteligenţă socială, organizată sau improvizată, antreprenorială, empatică, etc.) va conduce la progrese uimitoare pentru trupul, sufletul şi mintea oricărui om care o practică.

Aşadar, cand v-aţi jucat ultima oară „7 pietre”, „elasticul” sau „cucii” împreună cu gaşca de copii din parc sau din faţa blocului?

Facebook Comments

2 comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sari la bara de unelte